Wat is linkbuilding?
Wat is linkbuilding? En heeft dat wel zin als je een eenvoudige website beheert voor bijvoorbeeld een tandartspraktijk, een fysiotherapiepraktijk of een verloskundepraktijk? We geven je in een notendop de antwoorden. We vertellen je daarbij graag ook meer over Google Search en de rol die Zorgscore en andere portals kunnen spelen bij linkbuilding.
Linkbuilding in het kort
Linkbuilding betekent dat je actief werkt aan het plaatsen van backlinks op belangrijke websites. Backlinks zijn linkjes die verwijzen naar jouw website.
Om je website beter naar voren te laten komen in de zoekresultaten is het plaatsen van Google Ads (dus betaalde advertenties in het Google zoeknetwerk) het meest effectief. Maar dat is ook kostbaar.
Als de kwaliteit van jouw website hoger is en de sites die weer naar jouw site verwijzen eveneens kwalitatief hoogwaardig, dan zullen je kosten per klik mogelijk afnemen. En zal je ook hoger uitkomen in de automatisch gegenereerde zoekresultaten.
Het is dus verstandig om kwalitatief hoog gewaardeerde websites te vragen om jouw backlink(s) te plaatsen. Dan kom je hoger uit in de zoekresultaten.
Hoe werkt Google search?
Google heeft aangegeven dat backlinks één van de belangrijkste ranking factoren zijn. Een ranking factor is sterk bepalend voor de plek waarop je getoond wordt in de zoekresulaten. Behalve backlinks zijn ook de content (de inhoud van je site, dus plaatjes, video's en woorden) super belangrijk en het AI algoritme RankBrain. Het linkprofiel van jouw website is dus heel bepalend voor de vindbaarheid van jouw website. En dat geldt in de zorg in dezelfde mate als voor andere sectoren.
Hoe geef je linkbuilding vorm?
In de eerste plaats: zoek eens uit op welke websites je al vermeld staat. Vaak betreft dit een gratis vermelding op een portal of directory-achtige website. Zij bieden bijvoorbeeld overzichten van de profielen van zorgaanbieders per categorie. Meestal zie je daar de belangrijkste NAW-gegevens.
Het effect van zo'n vermelding is dat je als je zoekt op bijvoorbeeld je praktijknaam, je in het rijtje zoekresultaten niet alleen je eigen website en je eigen Google bedrijfsprofiel tegenkomt, maar ook een link naar de pagina waarop je profiel vermeld staat op zo'n portal. Denk bij deze portals bijvoorbeeld aan zorgscore.nl, zorgkaartnederland of tandartspuntnl.
Mist je profiel op zo'n portal dan is het verstandig even aan de bel te trekken zodat het alsnog kan worden toegevoegd. Meestal staat er een backlink naar je website in zo'n profiel en doe je dus aan linkbuilding als je praktijk wordt toegevoegd.
Er zijn ook bedrijven die voor jou aan het werk gaan om her en der backlinks te laten plaatsen (dus op de sites van anderen) al dan niet in een verhaal over je zorg en activiteiten. Deze bedrijven doen onderzoek naar de door Google toegekende kwaliteit van websites die bij jou passen. Daarna proberen ze tegen betaling een artikel of linkje op zo'n website te krijgen waarbij verwezen wordt naar jouw site.
Hoe profiteer je optimaal van linkbuilding?
Linkbuilding een van de bepalende factoren is om je website én je naamsvermelding hoger uit te laten komen in Google Search.
De kwaliteit van de verwijzende site is daarbij belangrijk. Maar ook je eigen website is van groot belang. Er wordt immers door een andere website met een bepaade signatuur verwezen naar jouw website.
Beide dienen van hoge kwaliteit te zijn om positief van invloed te kunnen zijn op de ranking van jouw eigen website.
De kwaliteit van de linkende pagina
Als je eigen website er goed uitziet, bedenk je dan ook naar welke pagina op je site die externe website zou moeten linken.
Is dat je homepage? Of is dat juist je afsprakenpagina? Of wie weet wil je beide pagina's gelinkt hebben?
In dergelijke gevallen ben je bij portals meestal aangewezen op een betaald abonnement. Meestal kun je met een gratis vermelding op websites zoals zorgscore.nl, zorgkaartnederland.nl of bijvoorbeeld tandartspunt nl alleen basic NAW-gegevens laten zien. Dus geen telefoonnummer of mailadres, en kan je alleen je algemene webadres kwijt.
Wat kan Zorgscore voor je doen?
Via Zorgscore word je goed gevonden op Google. Je zorgscorepagina wordt dus goed 'gerankt'.
Veel bezoekers zullen er dan ook op terechtkomen. Ze zien dan een niet geoptimaliseerde pagina, met alleen je praktijknaam, adres en je webadres. Om meer bezoekers ertoe aan te zetten zich aan te melden bij je praktijk maak je gebruik van de opties van het PRO-abonnement. Daarmee onderscheid je je ten opzichte van andere praktijken. Je krijgt een toppositie op de site en me tje 'maak een afspraak'-knop zorg je voor directe aanmeldingen. De kosten zijn €25,- per maand. Zie hieronder wat precies de opties zijn.
Zorgscore linkt rechtstreeks naar de homepage van je website. Daarnaast heb je dus een tweede link gecreëerd die verwijst naar je inschrijfformulier.