De mythe van hoge bezoekersaantallen

Online gelden traditioneel ijzeren wetten met betrekking tot de zogenaamde noodzaak van hoge bezoekersaantallen. Websites worden pas relevant als er veel bezoekers komen. Maar wat doet al dat bezoek op je website? Heb je er ook echt iets aan? En wat komen ze op je website tegen? 

Relevant bezoek en conversie

Je wilt vooral bezoek naar je website trekken waarvan je weet dat de kans groot is dat er "conversie" plaatsvindt op je website. Een conversie is een actie waarvan jij wilt dat bezoekers deze uitvoeren. Het succes ervan wordt uitgedrukt in de conversie ratio, het percentage van alle bezoekers dat die door jou gewenste actie daadwerkelijk tot uitvoering brengt.

Op welke doelgroep richt je je?

Het is van belang om je je ideale klant/patiënt voor te stellen om de doelgroep te bepalen waarop je je richt. Niet alleen om je advertenties zo perfect mogelijk op te stellen en te verspreiden, maar ook om de gebruikte taal, uitingen en navigatie te bepalen op je website. Vaak komt een antwoord op een vraag over de getargete doelgroep neer op: "Eigenlijk zo'n beetje iedereen." De ideale klant vormt de kern van je doelgroep. Vraag je bijvoorbeeld af of de ideale klant in jouw praktijk een man of een vrouw is, wat zijn/haar leeftijd is en wat de eventuele gezinssituatie is. Stel je hierbij ook de exacte locatie voor waar die ideale klant vandaan komt. Opleidingsniveau, werk en inkomen zijn ook enorm relevant. Is het nodig aan de hand hiervan je taalgebruik en navigatie (menu, knoppen en tabs op je website) aan te passen? Hoe groot is de kans op laaggeletterdheid binnen de doelgroep die je gedefinieerd hebt?

Van doelgroep naar user persona

Aan de hand van de doelgroep die je gedefinieerd hebt kun je je een voorbeeldgebruiker van je website voorstellen. Een dergelijk user persona  geef je vorm inclusief gevoelens, behoeften, vragen en eventuele angsten. Laaggeletterdheid is ook een element. Als je meer wilt weten over hoe je zo'n user persona ontwikkelt en deze persona kunt inzetten als buyer persona of eventueel als candidate persona (bij vacatures), lees dan dit artikel. 

Van bereik naar conversie

Met de juiste doelgroep voor ogen en een goed beeld van de verschillende persona wordt het makkelijker teksten te schrijven en beeldmateriaal in te zetten dat past bij het beoogde publiek. Door je H1, H2 en H3's perfect te bedenken en te plaatsen wordt aan de hand van deze titels in je teksten goed duidelijk wat je hoofdpunten zijn. Deze worden veelal opgepikt door Google.
Denk goed na over eventuele tags en de juiste metabeschrijvingen die je gebruikt. Van belang is onder meer hoe lang deze metadescriptions zijn. De metatitels zijn idealiter 55 tekens lang. Metadescriptions 120 tekens.
Als de omschrijving in de metadescription matcht met de inhoud van de pagina, dan nemen zoekmachines hem in de meeste gevallen over. Daarmee kan je dus eigenlijk advertentieteksten schrijven waarbij je het juiste publiek verleidt om naar de betreffende pagina op je website te komen.
Tot slot weten we uit ervaring dat veel websites van zorgaanbieders niet van deze tijd zijn. Zorg ervoor dat je website je uithangbord wordt van je bedrijf, iets waar je trots op bent. Wil je voordelig en zonder voorinvestering een mooie website die elke drie jaar vernieuwd wordt? Kijk dan eens hier.

Hebben we je interesse gewekt? Zullen we dan eens wat langer over praten? Je kunt als zorgaanbieder een gratis marketingadvies gesprek boeken. Kijk op https://www.zorgscore.nl/marketing-advies-afspraak