ACM gaat verkoop nepreviews aanpakken
De ACM (Autoriteit Consument en Markt) gaat de verkoop van nepreviews aanpakken. Er komen onderzoeken naar partijen die dit soort verzonnen reviews kopen en naar organisaties die een verdienmodel hebben gemaakt van de fraude door het verkopen van nepreviews. Hiermee wordt online misleiding tegengegaan.
De ACM vindt dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op online reviews. Door nepreviews is de kans groot dat de consument voor een minder goed passend product of dienst kiest dan hij had gedaan met de juiste informatie. Ook is er sprake van een vorm van oneerlijke concurrentie met aanbieders die wel echte klantbeoordelingen gebruiken.
"Webshops die online technieken inzetten om consumenten te misleiden en bedrijven die dat faciliteren, maken dat consumenten verkeerde keuzes maken en hun vertrouwen verliezen om online aankopen te doen", aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.
Sinds medio 2022 zijn er extra regels voor reviews gekomen, waaronder een verbod op het plaatsen van onechte klantbeoordelingen. Eerder kon de ACM al optreden tegen online aanbieders die nepreviews inzetten om hun product of dienst te promoten. Met de nieuwe regels kan de ACM ook optreden tegen partijen die nepreviews verkopen en plaatsen..De ACM treedt op tegen zowel verkopers van nepreviews als webshops die zulke recensies gebruiken. Als een overtreding wordt vastgesteld kan de toezichthouder een boete tot maximaal 900.000 euro opleggen. - augustus 2024 -
Noot van zorgscore.nl:
Zorgscore toont zich een groot voorstander van actieve handhaving door de ACM op dit onderwerp. Hoewel wij alleen de reviewscores van derden tonen en dus niet de reviews zelf verzamelen zijn we van mening dat online recensie- en beoordelingssystemen alleen goed werken als ze 100% betrouwbaar blijken.
We zijn blij dat er nu iets staat te gebeuren - zeker sinds de ACM-beloften van twee jaar terug dienaangaande. Zie ook ons artikel uit mei 2022: https://www.zorgscore.nl/mei-2022-valse-reviews